Twinmotion 2025.1

Vanaf heden is Twinmotion 2025.1 van Epic Games beschikbaar. Deze update biedt verschillende updates die leiden tot nog mooiere resultaten en performance. Lees snel verder!

Unreal Engine 5.5-integratie

Twinmotion draait nu op Unreal Engine 5.5, en dit heeft de volgende voordelen:

  • Lumen-prestatieboost
    Verbeterde prestaties als de hardware Ray Tracing ondersteunt.
  • Path Tracer-verbeteringen
    Verbeterde denoiser (Let op: niet ondersteund op macOS).

Nieuwe functies & verbeteringen

Alias .wire-bestandsimport

Autodesk Alias wordt veel gebruikt in de auto-industrie. Twinmotion ondersteunt nu directe import van Alias .wire-bestanden, met controle over geometrische nauwkeurigheid en optimalisatieopties. Alias moet geïnstalleerd zijn om deze functie te gebruiken.

Flip Face-tool

Geïmporteerde oppervlaktemodellen kunnen verkeerde normale richtingen hebben. De nieuwe Flip Face-tool stelt gebruikers in staat dit te corrigeren zonder terug te hoeven keren naar de originele software.

Mirror Mesh-tool

Voor Alias-gebruikers die de helft van een voertuig modelleren, vereenvoudigt de nieuwe Mirror Mesh-tool het spiegelproces.

Nieuwe koolstofvezelmaterialen

Vier nieuwe gecoate koolstofvezelmaterialen zijn toegevoegd onder Materialen > Metaal.

Interactieve presentatie met configuratie

Een nieuw mediatype genaamd Configuratie stelt gebruikers in staat om acties te activeren (bijv. materialen wijzigen, deuren openen) door op knoppen in het viewport te klikken. Gebruikers kunnen verschillende objecteigenschappen, zichtbaarheidstoestanden en omgevingsinstellingen opslaan.

Opmerking: Cloudgebaseerde configuratie is gepland voor versie 2025.2.1. Zichtbaarheids- en omgevingswijzigingen kunnen nog niet worden toegepast op video’s of sequenties.

Bandenbasismateriaal

Om UV-mappingproblemen met geïmporteerde banden op te lossen, wordt een nieuw materiaal automatisch voorzien van UV-coördinaten en texturen. Vier bandmaterialen zijn toegevoegd onder Materialen.

Tri-planar UV-projectie

Past automatisch UV-projecties toe op objecten met onjuiste of ontbrekende UV-mapping, zodat gebruikers de UV-projecties in drie richtingen kunnen heroriënteren.

Camera-beweging & animatieverbeteringen

  • Vloeiende camerabeweging
    Nieuwe intuïtieve besturingselementen voor camerasnelheid en padbeheer.
  • Camera-orbit
    Eenvoudig orbit-animaties rond objecten maken.
  • Camera beperken tot doel
    Zorgt voor nauwkeurige kadering met automatische rotatie naar een doel.

Projector Light

Een nieuwe Projector Light stelt gebruikers in staat om afbeeldingen of video’s op omgevingen te projecteren, ideaal voor entertainment- en videomappingtoepassingen. Inclusief instellingen voor keystone-aanpassingen, lensverschuiving en randmaskers.

Sequencer UI-verbeteringen

  • Nauwkeurigere bewerking in de Sequencer.
  • Ondersteuning voor meerdere storyboards.
  • Verbeterde padbesturing binnen de Sequencer (exclusief Animators, Characters en Vehicle Paths).

Herontwerp van de Omgeving-tab & presets

De Omgeving-tab is opnieuw ontworpen met duidelijkere onderscheidingen tussen Dynamische Lucht en HDRI-modi. Gebruikers kunnen ook nieuwe Omgevingspresets toepassen voor snelle sfeeraanpassingen.

Volumetrische wolken

Realistische volumetrische wolken die interactie aangaan met zonlicht en schaduwen werpen.

Opmerking: Sommige renderbeperkingen zijn afhankelijk van de GPU en de rendermodus.

Particle Confetti System

Een nieuw Particle Confetti System is toegevoegd onder Objecten > Deeltjes. Dit is de eerste van meerdere geplande deeltjes-effectverbeteringen.

Opmerking: Bepaalde renderbeperkingen bestaan in Path Tracer-modus

Prestaties & visuele verbeteringen

Automatische LOD-generatie

Verbetert de prestaties van scènes met een automatisch Level oDetail (LOD)-systeem. Gebruikers kunnen kiezen uit drie presets (Eenvoudig, Normaal, Complex) om geometrieweergave te optimaliseren op basis van cameradistantie.

Virtual Shadow Maps

Zorgt voor consistente schaduwweergave in zowel realtime als Path Tracer-modi.

Opmerking: macOS-ondersteuning gepland voor 2025.1.1.

Mistverbeteringen

Meer controle over mist met extra instellingen zoals Mist Hoogte-afname, Startafstand en Gelokaliseerde mistacteurs.

Zon & luchtverbeteringen

Nieuwe instellingen voor Troebelheid (helderheid van de lucht) en Atmosfeerdichtheid (simulatie van verschillende atmosferische condities). Gebruikers kunnen nu de Zonkleur en temperatuur aanpassen, ook in HDRI-modus.

Autolakmateriaalverbeteringen

Nieuwe controle-instellingen voor ParelschubHeldere lakruwheid en Onvolkomenheden (stof, vingerafdrukken, krassen) voor verbeterd realisme.

VR-optimalisatie
  • Configuratietriggers werken nu in VR.
  • Verbeterde teleportatiebesturing.
  • Prestatieverbeteringen via Instanced Stereo en DLSS anti-aliasing.
  • Lumen is nu beschikbaar in VR (handmatige activering vereist).
Bewerkbare spline-update
  • Vervangt de oude bewerkbare spline met een geavanceerdere versie.
  • Toevoegingen zoals Bézier-handgrepen, spline-kleurcodering en verbeterde selectiemogelijkheden.
Realtime orthografisch zicht

Ondersteunt nu Standaard- en Lumen-renderingmodi met:

  • Verbeterde schaduwweergave.
  • Verwijdering van zwarte contouren voor helderdere visuals.
Meettoolverbeteringen
  • Herontworpen Meettool met een extra snelmeetfunctie.
  • Shift+Klik maakt as-uitgelijnde metingen mogelijk.

Opmerking: Meettools zijn niet zichtbaar in Path Tracer- of Media Preview-modus.

Conclusie

Twinmotion 2025.1 levert grote verbeteringen op het gebied van prestaties, rendering, animatie en workflow-efficiëntie. Met Unreal Engine 5.5 als basis zet deze versie de toon voor nog krachtigere updates in de toekomst!

Twinmotion kopen

Je kunt Twinmotion direct kopen via deze link.