Twinmotion 2025.1
Vanaf heden is Twinmotion 2025.1 van Epic Games beschikbaar. Deze update biedt verschillende updates die leiden tot nog mooiere resultaten en performance. Lees snel verder!
Unreal Engine 5.5-integratie
Twinmotion draait nu op Unreal Engine 5.5, en dit heeft de volgende voordelen:
- Lumen-prestatieboost
Verbeterde prestaties als de hardware Ray Tracing ondersteunt. - Path Tracer-verbeteringen
Verbeterde denoiser (Let op: niet ondersteund op macOS).
Nieuwe functies & verbeteringen
Alias .wire-bestandsimport
Autodesk Alias wordt veel gebruikt in de auto-industrie. Twinmotion ondersteunt nu directe import van Alias .wire-bestanden, met controle over geometrische nauwkeurigheid en optimalisatieopties. Alias moet geïnstalleerd zijn om deze functie te gebruiken.
Flip Face-tool
Geïmporteerde oppervlaktemodellen kunnen verkeerde normale richtingen hebben. De nieuwe Flip Face-tool stelt gebruikers in staat dit te corrigeren zonder terug te hoeven keren naar de originele software.
Mirror Mesh-tool
Voor Alias-gebruikers die de helft van een voertuig modelleren, vereenvoudigt de nieuwe Mirror Mesh-tool het spiegelproces.
Nieuwe koolstofvezelmaterialen
Vier nieuwe gecoate koolstofvezelmaterialen zijn toegevoegd onder Materialen > Metaal.
Interactieve presentatie met configuratie
Een nieuw mediatype genaamd Configuratie stelt gebruikers in staat om acties te activeren (bijv. materialen wijzigen, deuren openen) door op knoppen in het viewport te klikken. Gebruikers kunnen verschillende objecteigenschappen, zichtbaarheidstoestanden en omgevingsinstellingen opslaan.
Opmerking: Cloudgebaseerde configuratie is gepland voor versie 2025.2.1. Zichtbaarheids- en omgevingswijzigingen kunnen nog niet worden toegepast op video’s of sequenties.
Bandenbasismateriaal
Om UV-mappingproblemen met geïmporteerde banden op te lossen, wordt een nieuw materiaal automatisch voorzien van UV-coördinaten en texturen. Vier bandmaterialen zijn toegevoegd onder Materialen.
Tri-planar UV-projectie
Past automatisch UV-projecties toe op objecten met onjuiste of ontbrekende UV-mapping, zodat gebruikers de UV-projecties in drie richtingen kunnen heroriënteren.
Camera-beweging & animatieverbeteringen
- Vloeiende camerabeweging
Nieuwe intuïtieve besturingselementen voor camerasnelheid en padbeheer. - Camera-orbit
Eenvoudig orbit-animaties rond objecten maken. - Camera beperken tot doel
Zorgt voor nauwkeurige kadering met automatische rotatie naar een doel.
Projector Light
Een nieuwe Projector Light stelt gebruikers in staat om afbeeldingen of video’s op omgevingen te projecteren, ideaal voor entertainment- en videomappingtoepassingen. Inclusief instellingen voor keystone-aanpassingen, lensverschuiving en randmaskers.
Sequencer UI-verbeteringen
- Nauwkeurigere bewerking in de Sequencer.
- Ondersteuning voor meerdere storyboards.
- Verbeterde padbesturing binnen de Sequencer (exclusief Animators, Characters en Vehicle Paths).
Herontwerp van de Omgeving-tab & presets
De Omgeving-tab is opnieuw ontworpen met duidelijkere onderscheidingen tussen Dynamische Lucht en HDRI-modi. Gebruikers kunnen ook nieuwe Omgevingspresets toepassen voor snelle sfeeraanpassingen.
Volumetrische wolken
Realistische volumetrische wolken die interactie aangaan met zonlicht en schaduwen werpen.
Opmerking: Sommige renderbeperkingen zijn afhankelijk van de GPU en de rendermodus.
Particle Confetti System
Een nieuw Particle Confetti System is toegevoegd onder Objecten > Deeltjes. Dit is de eerste van meerdere geplande deeltjes-effectverbeteringen.
Opmerking: Bepaalde renderbeperkingen bestaan in Path Tracer-modus
Prestaties & visuele verbeteringen
Automatische LOD-generatie
Verbetert de prestaties van scènes met een automatisch Level of Detail (LOD)-systeem. Gebruikers kunnen kiezen uit drie presets (Eenvoudig, Normaal, Complex) om geometrieweergave te optimaliseren op basis van cameradistantie.
Virtual Shadow Maps
Zorgt voor consistente schaduwweergave in zowel realtime als Path Tracer-modi.
Opmerking: macOS-ondersteuning gepland voor 2025.1.1.
Mistverbeteringen
Meer controle over mist met extra instellingen zoals Mist Hoogte-afname, Startafstand en Gelokaliseerde mistacteurs.
Zon & luchtverbeteringen
Nieuwe instellingen voor Troebelheid (helderheid van de lucht) en Atmosfeerdichtheid (simulatie van verschillende atmosferische condities). Gebruikers kunnen nu de Zonkleur en temperatuur aanpassen, ook in HDRI-modus.
Autolakmateriaalverbeteringen
Nieuwe controle-instellingen voor Parelschub, Heldere lakruwheid en Onvolkomenheden (stof, vingerafdrukken, krassen) voor verbeterd realisme.
VR-optimalisatie
- Configuratietriggers werken nu in VR.
- Verbeterde teleportatiebesturing.
- Prestatieverbeteringen via Instanced Stereo en DLSS anti-aliasing.
- Lumen is nu beschikbaar in VR (handmatige activering vereist).
Bewerkbare spline-update
- Vervangt de oude bewerkbare spline met een geavanceerdere versie.
- Toevoegingen zoals Bézier-handgrepen, spline-kleurcodering en verbeterde selectiemogelijkheden.
Realtime orthografisch zicht
Ondersteunt nu Standaard- en Lumen-renderingmodi met:
- Verbeterde schaduwweergave.
- Verwijdering van zwarte contouren voor helderdere visuals.
Meettoolverbeteringen
- Herontworpen Meettool met een extra snelmeetfunctie.
- Shift+Klik maakt as-uitgelijnde metingen mogelijk.
Opmerking: Meettools zijn niet zichtbaar in Path Tracer- of Media Preview-modus.
Conclusie
Twinmotion 2025.1 levert grote verbeteringen op het gebied van prestaties, rendering, animatie en workflow-efficiëntie. Met Unreal Engine 5.5 als basis zet deze versie de toon voor nog krachtigere updates in de toekomst!
Twinmotion kopen
Je kunt Twinmotion direct kopen via deze link.