CADkoop
Veelgestelde vragen SketchUp2023-04-21T06:33:26+01:00

Veelgestelde vragen SketchUp

Werken mijn Extensions wel met de nieuwste versie SketchUp?2023-03-31T12:04:11+01:00

Controleer de product pagina of het compatibel is met de nieuwste versie.

Aan de slag met je SketchUp Subscription2023-03-31T14:29:24+01:00
Hoe activeer ik mijn SketchUp abonnement?2023-03-31T14:28:01+01:00

We hebben een blog geschreven voor het activeren van een kooplicentie. Je kunt verder lezen via deze link.

Ik krijg de melding To many activations2023-03-31T11:55:05+01:00

Stel je hebt 3 licenties en je ontkoppelt 1 gebruiker van 1 licentie.
Op het moment dat je een nieuwe gebruiker koppelt, kun je de melding krijgen dat er teveel activations zijn gedaan, terwijl er toch maar 3 gebruikers zijn.

In de software, klik op “Manage Subscription”
Log in op je Trimble ID, in het portaal onder ‘My Products ‘ kijken, en daar bij SketchUp Pro op de ‘View Included Applications’ klikken.

Daar vind je het artikel sketchUp Pro. Je ziet in dat product  een linkje ‘Manage Devices’ en klik dat aan.
Klik dan op “Deauthorize All”
Hierna zijn de licenties weer toe te kennen aan de juiste persoon.

Krijg je nog steeds dezelfde melding, log dan even uit op je Sketchup en log opnieuw in.

An Error Occurred During Atthentication. De oplossing.2023-03-31T11:54:41+01:00

Mogelijk zie de de bovengenoemde foutmelding bij interactie met 3D Warehouse of Extension Warehouse vanuit SketchUp.
Volg dan de onderstaande stappen om dit op te lossen:

1. Meld je af bij je account door po het pictorgam linksonder in het SketchUp – tekenvenster te klikken.

2. Log opnieuw in op je account
3. Probeer 3D warehouse of Extension warehouse opnieuw te openen.

Werkt dat niet?
Dan is er mogelijk een probleem met de internebrowser op je computer.
Verwijder in dit geval de geschiedenis van je browser: Internet Explorer voor Windows-gebruikers en Safari voor Mac-gebruikers.

Hoe snel heb ik mijn SketchUp licentie?2023-03-31T11:52:33+01:00

Dat ligt eraan welk type licentie je kiest: de kooplicenties hebben we bijna altijd op voorraad, dus die kun je gebruiken kort nadat je je bestelling hebt afgerond. Wanneer je voor een abonnement kiest, dan ontvang je van Trimble je activatie per mail. Meestal gebeurt dat binnen 1 werkdag.

StyleBuilder en Layout werken niet in Sketchup op mijn Mac. Ook SU podium wordt niet geinstalleerd.2023-03-31T11:52:01+01:00

Heb je een Mac computer, waarop een versie van SketchUp staat? Installeer je de upgrade naar de laatste versie, dan kan het gebeuren dat de SketchUp software netjes geinstalleerd wordt, maar dat Layout en Style Builder niet geinstalleerd zijn.
Voorheen moest je een icoontje slepen in de applicatie map, nu is het een ‘dubbelklikker’ geworden.
Het installeren van een extensie is ook wat verandert. Je kunt nu via [menu]Window->Extension Manager op de rode knop ‘Install Extension’ Klikken en het .rbz bestandje kiezen.

Welke videokaart kan ik het beste gebruiken voor Sketchup?2023-03-31T11:49:46+01:00

SketchUp Pro leunt heel zwaar op de 3D techniek OpenGL. Je kunt dan ook het beste een videokaart kiezen die dit 100% ondersteunt. Zelf hebben we goede ervaringen met videokaarten die een nVidia chip bevatten, zoals de GeForce en Quadro series.
Wat bijna altijd fout gaat zijn videokaarten die op het moederboard gesoldeerd zitten (onboard, intergrated, …). Zij delen vaak ook nog het systeemgeheugen en ondersteunen 3D OpenGL zeer slecht.

Verwar een Gamekaart niet met een 3D kaart. Games maken ook gebruik van OpenGL alleen gebruiken zij niet alle instructies van deze techniek. Ter vergelijking, ze gebruiken niet alle letters van het alfabet. De game-kaarten kennen het hele alfabet dikwijls dus ook niet. En dan zul je net zien dat je letters mist die SketchUp wel gebruikt.

Ondersteunt Sketchup Pro meerdere processoren?2023-03-31T11:49:22+01:00

Nee, SketchUp Pro kan maar met 1 processor tegelijk werken. Het heeft dus geen nut om te investeren in meerdere processoren.

De layout/ het menu van SketchUp ziet er wazig en uitvergroot uit. Wat kan ik hier aan doen?2023-03-31T11:49:01+01:00

ALGEMEEN

De eerste stap is om na te gaan of je de laatste drivers voor de grafische kaart hebt geïnstalleerd. Deze drivers vind je op de website van de fabrikant van je grafische kaart.

Geïntegreerde grafische kaart
Met name de geïntegreerde grafische kaarten (Intel) willen nog wel eens voor problemen zorgen. Wat dan vaak helpt is [menu] Window->Preferences->OpenGL : uncheck ‘Use Fast Feedback’

Dedicated grafische kaart
Als je een ‘dedicated’ grafische kaart hebt, dan wordt die vaak om de batterij te sparen uitgeschakeld als er geen stroom op staat. In dat geval moet je ervoor zorgen dat SketchUp die ‘strong video card ‘ gebruikt in de instellingen van die kaart (rechtermuisknop op het bureaublad en dan kiezen voor Nvidia of AMD instellingen)

Schalen tot 150%
Tot slot ondersteunt SketchUp het schalen van het beeldscherm tot 150%, daarboven wil het nog wel eens falen.

Welke soorten SketchUp Pro-licenties zijn er?2024-12-02T17:21:55+01:00

SketchUp Pro is er als abonnement (subscription). Bij een subscription betaal je een jaarlijks bedrag voor het gebruik van je software.

Wil je weten welke licentie het beste past bij jouw situatie? Neem dan contact met ons op.

Ga naar de bovenkant